Goed opdrachtgeverschap is een vak

Wat is ‘Opdrachtgeverschap’? En specifieker nog: wat is ‘Goed opdrachtgeverschap’? Onze senior projectmanager Edwin Fokker gaat je hierin meenemen. Niet omdat hij een uitgebreid wetenschappelijk onderzoek heeft uitgevoerd of bestudeerd, maar vanuit zijn eigen 25 jaar ervaring als projectmanager. Goed opdrachtgeverschap is een vak. Je doet dat er niet zo maar even bij!

“Dit artikel gaat met name over jou als opdrachtgever, diegene die eindverantwoordelijk is voor business ICT-projecten.   

Goed opdrachtgeverschap is kort samengevat:

  • je houding
  • je gedrag
  • en actie in jouw rol als opdrachtgever.

Jij bent eindverantwoordelijk voor het initiëren, sturen, laten uitvoeren en implementeren van veranderingen die projectmatig worden uitgevoerd. Jij krijgt, of beter, neemt eindverantwoordelijkheid voor deze verandering.

Dit is nogal wat. Je wilt ‘iets’ veranderen en/of verbeteren in je dienstverlening naar je klanten, afnemers en/of de interne organisatie. 

Jij als goede opdrachtgever:  

  1. Bent de eigenaar van het project
    Jij voelt dat zo en gedraagt je er ook naar. Jij wilt de resultaten van het project hebben en implementeren in jouw organisatie. Goed opdrachtgeverschap staat of valt met eigenaarschap. 
  1. Speelt een actieve en beslissende rol in de formulering van de projectkenmerken
    Bestaande uit de doelstelling, business case, scope en niet te vergeten de out of scope, de requirements, de op te leveren producten, de project- en exploitatiekosten, de planning en de governance. Dit zijn de kaders en richtlijnen van jouw project, waarop je actieve sturing geeft bij de uitvoering. 
  1. Bent volledig en juist geïnformeerd tijdens jouw project
    Over de status van de op te leveren producten, de financiën, de issues en risico’s en besluit over de te nemen maatregelen om de kans op succes te vergroten. 
  1. Hebt een luisterend oor
    Voor de adviezen van de (vertegenwoordiging van de) gebruikers van je organisatie en betrokken leveranciers die allen aangestoken door jouw enthousiasme een actieve rol vervullen in jouw project. 
  1. Hebt een open en eerlijke relatie met de projectmanager van jouw project
    De projectmanager faciliteert jouw feestje en ondersteunt jou, net als je Stuurgroep, in de besluitvorming tijdens jouw project. 
  1. Stapt op de zeepkist bij het vieren van succesjes
    Met de direct betrokkenen tijdens je project en je vraagt om extra aandacht en inzet voor je project als het ‘even’ tegenzit.  
  1. Stopt het project
    Als de business case niet meer valide is of te krijgen is en als je geen goed gevoel meer hebt over de slagingskans en terugverdientijd van jouw project. 

Jij als opdrachtgever wilt ‘iets’ hebben. Jij wilt profijt hebben van de resultaten en op te leveren producten van het project. De business case, die up-to-date wordt gehouden tijdens het project en de vooraf gedefinieerde exploitatiefase erna, ondersteunt je daarbij. De tijd is echt voorbij dat de business case van het project tijdens initiatie- of opstartfase eenmalig wordt vastgelegd en doorgerekend.  

Als jij je (deels) herkent in dit betoog, maar toch nog vragen, opmerkingen en/of je bedenkingen hebt, dan hoor ik dat graag. Je bent van harte welkom om samen met mij in gesprek te gaan, zodat we van elkaars kennis en ervaringen kunnen leren.”

  

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.